1 octombrie 2009

Primul cinema IMAX din Romania, la AFI Palace Cotroceni


Cel mai mare cinematograf din Romania va fi inaugurat pe 29 octombrie la AFI Palace Cotroceni, noul mall situat la intersectia dintre Bd. Vasile Milea si Bd. Timisoara cu o suprafata totala construita de 214.000 mp si o suprafata inchiriabila de 76.000 mp.

Cel mai mare proiector de film din lume a fost instalat si in Bucuresti, acesta urmand sa functioneze in prima sala IMAX din Romania, care va fi inaugurata in octombrie, in cadrul unui megaplex ce va cuprinde un complex de 21 sali de cinema. Potrivit Cinema City, complexul va fi deschis in mall-ul AFI Palace Cotroceni.

Tehnologia IMAX (Image Maximum) are la baza o pelicula de film speciala de 70mm, iar sistemul de proiectie cu lentile duble si sistemele audio digitale de tip tridimensional creeaza o experienta 3D autentica. Proiectorul IMAX instalat la Bucuresti cantareste o tona, fiind comparabil cu greutatea unui automobil, iar dimensiunile sale le depasesc cu mult pe cele ale unui proiector de film digital obisnuit. Mai mult, costul unui astfel de sistem de proiectie se ridica la circa 2 milioane dolari, in timp ce un proiector clasic de 35 mm costa in jur de 40.000 dolari.

Tehnologia proiectorului IMAX este unica si permite rularea simultana a doua benzi de film la o viteza de 24 de cadre pe secunda. Pentru a obtine efectul de proiectie 3D, lentilele proiectorului sunt aliniate cu precizie si genereaza pe ecranul gigant imagini suprapuse pentru ochiul drept si pentru ochiul stang al spectatorilor. De asemenea, filtrele polarizate aplicate lentilelor proiectorului sunt realizate astfel incat sa se potriveasca cu cele din ochelarii speciali ai spectatorilor. Lumina generata de lampile de 15.000 wati ale proiectorului IMAX 3D este atat de puternica, incat, daca ar fi amplasata pe Luna, s-ar vedea cu ochiul liber de pe Pamant. De asemenea, pelicula de film IMAX are o rezistenta atat de ridicata incat ar putea fi folosita pentru tractarea unui camion. In Europa exista putin peste 70 de sali IMAX.

Cinema City detine, in tarile in care este prezenta, licenta exclusiva de operare a cinematografelor IMAX (tehnologie ce ofera o experienta 3D unica), avand deja opt sali in Polonia, Ungaria, Cehia si Bulgaria. Cea de-a noua sala IMAX din reteaua Cinema City va fi inaugurata in complexul Cinema City Cotroceni din incinta AFI Palace. In Romania, reteaua Cinema City cuprinde deocamdata cinci multiplexuri la nivel national - la Iasi, Timisoara, Cluj, Bacau si Pitesti.

Experienta vizionarii unui film intr-un cinematograf IMAX este atat de originala si de diferita de aceea pe care o ofera vizionarea intr-o sala de cinema obisnuita, incat unii critici de specialitate se incumeta sa considere ca filmele IMAX au produs in cinematografie o revolutie comparabila cu cea declansata de aparitia peliculei color.

De indata ce intrati intr-o sala IMAX, diferenta fata de un cinematograf obisnuit devine evidenta - ecranul este gigantic! Experienta IMAX poate fi savurata in doua tipuri de sali: Teatrul IMAX. Un teatru IMAX standard are un urias ecran rectangular, inalt de 16 metri si lat de 22. Cel mai mare ecran IMAX are 30 de metri inaltime. Adica este inalt cat un bloc cu opt etaje! Domul IMAX. Are un ecran semisferic, care inconjoara peretii pe aproape jumatate din sala. Diametrul sau este, in mod normal, de 30 de metri.

Tehnologie inalta, efect garantat

Fie ca vizionati un film IMAX intr-un teatru, fie intr-un dom, experienta este unica, deoarece ecranul e indeajuns de mare pentru a va ocupa intregul camp vizual, fapt ce garanteaza un incredibil sentiment de imersiune (nu exista absolut nimic care sa va distraga atentia, in afara filmului) si miscare - spectatorii au efectiv senzatia ca intra in film, ca fac parte din universul creat pe ecran. Pentru a acoperi giganticele ecrane cu o imagine deosebit de clara, filmele IMAX sunt trase pe o pelicula de 70 de milimetri (mai mare decat cea obisnuita), unica in industria cinematografica.

Un ecran-gigant si o pelicula imensa necesita, desigur, un proiector pe masura. Proiectorul IMAX are doua tone (cam cat doua limuzine) si opereaza pe baza unei tehnologii total diferite de cea pe care se bazeaza unul clasic:

-filmul se ruleaza pe orizontala, nu pe verticala;

-un sistem vacuum extrage fiecare imagine pe o bucata de cristal pozitionata in fata lentilelor, astfel incat imaginea sa se suprapuna perfect peste acestea;

-diafragma se deschide pentru o perioada mai lunga de timp fata de cea a unui proiector obisnuit.

Atentie, se filmeaza!

Producerea unui film IMAX este mult mai complexa decat a unuia obisnuit. Asta in primul rand deoarece camera cantareste 120 de kilograme (fata de numai 18 cat are o camera clasica), motiv pentru care are nevoie de un suport special. In al doilea rand, marimea peliculei face ca aparatul de filmat sa foloseasca role de film de numai trei minute (dupa epuizarea carora sunt necesare 20 de minute pentru reincarcare).

Detaliile incredibil de fine care se disting pe un ecran IMAX impun ca pe platoul de filmare totul sa fie perfect: decorurile, machiajul, costumele etc. Totodata, fiecare cadru trebuie sa ofere o imagine foto reala. Intr-un film obisnuit, pentru a ascunde micile imperfectiuni de pe platou, se folosesc diverse trucuri vizuale.

Intr-un film IMAX, acest fapt nu este posibil, deoarece pana si un detaliu minuscul, de exemplu un rid sau o picatura de ploaie, se vede de 100 de ori mai mare decat in realitate. Pana acum, in lume exista numai cinci camere IMAX 3-D, iar o zi de filmat cu o astfel de camera costa 100.000 de USD.

Actorii sunt nevoiti sa indure cu stoicism zgomotul neplacut pe care il produce camera IMAX, asemanator cu cel facut de un fierastrau electric. Timpul de postproductie al unui film IMAX este de aproape doua ori mai lung decat al unui film clasic. De obicei, de la incheierea filmarilor si pana la lansarea in cinematografe, pelicula mai asteapta doi ani de zile.

Intreaga productie a unui film IMAX costa cel putin 100 de milioane USD. Din acest motiv, majoritatea producatorilor hollywoodieni prefera sa realizeze filmul prin mijloace clasice si apoi sa il introduca in studioul digital pentru a-l cosmetiza potrivit necesitatilor unei sali IMAX, cosmetizare care costa de aproximativ 10 ori mai putin decat producerea unui film IMAX.

Desigur, aceasta operatiune elimina eventualitatea ca premierele in salile IMAX sa aiba loc concomitent cu cele din salile obisnuite. De exemplu, blockbuster-ul Matrix Reloaded a avut premiera in salile IMAX la 7 luni dupa aceea din cinematografele obisnuite. Producatorii mizeaza insa tocmai pe efectul si pe experienta unica oferite de IMAX, care garanteaza anticipat sali pline.

Niciun comentariu: